Ah… de winter. Wanneer je wakker wordt en naar buiten kijkt zie je mogelijk een dikke witte laag sneeuw. Of niet. Je weet het maar nooit in Nederland. Wat je wel weet is dat er sowieso een moment komt dat je blij bent dat jouw auto voorbereid is op de vorst. Maar hoe doe je dat en waar moet je rekening mee houden?
Vanzelfsprekend zijn de koude temperaturen een groot probleem. Een nachtje vriezen en je komt te laat op werk omdat er vanalles niet meer meewerkt. Gelukkig heb je voor praktisch elk soort probleem wel een preventieve handeling. Om de rubbers van de deur tegen vorst te beschermen is er een rubberstick om ze mee in te smeren. Ruitensproeiervloeistof komt ook in een antivriesvariant. Je kunt de voorruit bedekken met een speciaal dekentje zodat je niet of minder hoeft te krabben in de ochtend. Veel risico op sneeuw en gladheid? Regel dan ook de juiste gereedschappen. Een schep kun je makkelijk in de achterbak bewaren bijvoorbeeld, en er bestaat ook zoiets als een wegrijhulp om verder te komen. Dit zijn goedkope vouwbare platen die je auto weer grip geven.
Ook winterbanden zorgen voor meer grip. Op het moment dat de temperatuur daalt tot onder de 7°C, dan heb je aan zomerbanden niet zoveel meer. In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, maar in sommige andere landen wel. Zonder winterbanden heb je meer kans op slipgevaar. Normaal hou je de winterbanden op de auto tussen Oktober en April.
Er zijn echter nog meer dingen die je beter kunt weten. Wist je bijvoorbeeld dat een handrem vast kan vriezen? Je kunt in de winter de auto het beste in zijn P of in de eerste versnelling laten staan. Ook de accu raakt sneller leeg, dus soms is het handig om langere stukken te rijden zodat deze goed opgeladen kan worden. Nog andere vragen? Vraag bij je lokale rijschool zoals Driving School Den Haag over het beste plan van aanpak.