Verkeersveiligheid? Niet elk land is bekend met dat woord. In bijvoorbeeld India is de kans groot dat ze deze bladzijde uit het woordenboek hebben gescheurd. Jaarlijks vallen daar namelijk ruim honderdduizend doden door ongelukken in het verkeer. De reden? Rijlessen bestaan niet en het examen bestaat uit één keer naar voren rijden, een bocht naar links maken en afremmen tot stilstand. Is dat gelukt, dan heb je het rijbewijs binnen en mag je direct een van de drukste wegen ter wereld op. Er bestaan overigens nog meer landen waarbij je het rijbewijs zogenaamd gratis bij een pakje kauwgom kunt krijgen. In deze blog gaan we daar dan ook dieper in op het onderzoek van Zutobi.
Als je denkt dat ze het in India bont maken, dan kun je Mexico maar beter overslaan. In deze Spaans talige federale republiek hoef je namelijk niet eens één seconden in een auto te hebben gezeten om het rijbewijs te krijgen. Wat je moet doen? Een korte theorie test en je bent geslaagd. Overigens is dat nog best wel streng, tot 2018 hoefde je namelijk niets te doen voor het rijbewijs. Althans, je moest bellen naar de gemeente om het aan te vragen. Dat aanvragen kan overigens al vanaf je 15e. Dat het chaotisch is was vooraf misschien wel al duidelijk. Zo hebben ze in Mexico bijvoorbeeld een wet, waarin staat dat je tót je 12e niet voor in de auto mag zitten. Maar met 15 al rijden? Geen enkel probleem!
Mocht je als toerist in Mexico zijn, rij dan zoveel mogelijk over de autopistas de cuota, adviseert de ANWB. In Mexico nemen ze het namelijk niet zo nauw met de verkeersregels. Het rijden op lokale, vaak onverharde wegen, is dan ook een slecht idee. Al helemaal als je niet goed bent in de Spaanse taal. In Mexico hebben ze overigens een verkeersorganisatie opgericht volledig gericht op de toeristen. De Los Ángeles Verders (de groene engelen) zijn 24 uur per dag aanwezig op de grootste, belangrijkste wegen van Mexico. Mocht je schade hebben gereden, dan verzorgen zij de reparaties en verstrekken ze eventuele informatie over bijvoorbeeld een vergoeding bij letselschade. Deze hulpdienst spreekt naast de Spaanse taal overigens ook Engels. Het telefoonnummer is 078 óf 911.
Volwassen zijn om te mogen rijden? Nee hoor, we gaan nog eventjes door met de landen waar je als puber al achter het stuur mag zitten. In Qatar is die leeftijd zelfs nóg lager dan in Mexico. In schamele 14 jaar hoef je hier maar te zijn om legaal de weg op te mogen. Overigens is het wel zo, dat je in Qatar zowel in praktisch examen als theoretisch examen moet afleggen. Ondanks de uitstekende infrastructuur telt dit dwerglandje de meest verkeersdoden per hoofd van de bevolking. De reden? Rechts inhalen is standaard en snelheidslimieten? Ben je gek. Iedereen rijdt in gloednieuwe auto’s, die hebben helemaal geen zin om maximaal 130 te gaan rijden.
We beginnen serieuze stappen te zetten. Zo ligt de minimale leeftijd in dit Europese land toch al op 16 jaar oud. De reden dat het zo gemakkelijk is om hier je rijbewijs te halen, komt vooral doordat het land ontzettend dun bevolkt is. Sinds de jaren 90 neemt het bevolkingsaantal zelfs af. Zo was het toen der tijd nog 2,6 miljoen. Nu is het nog maar 1,9 miljoen. Dit terwijl het land bijna anderhalf keer zo groot is als Nederland. Veel drukte op de weg hoef je dan ook niet te verwachten. De infrastructuur ligt er overigens prima bij, zo ook de kennis van de chauffeurs op de weg. Zo moet je naast rijlessen ook een theorie- en praktijkexamen afleggen. De kosten van beide examens liggen overigens maar op 30 euro in totaal.